Algemene voorwaarden
ALGEMENE BEPALINGEN
1. Aanbiedingen overeenkomst
1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, rechtsbetrekkingen en overeenkomsten waarbij leverancier
goederen en/of diensten van welke aard ook aan cliënt levert.
Afwijkingen en aanvullingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts
geldig indien deze uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
1.2 Alle aanbiedingen en andere uitingen van leverancier zijn vrijblijvend, tenzij door leverancier schriftelijk uitdrukkelijk anders is
aangegeven. Cliënt staat in voor de juistheid en volledigheid van de
door of namens hem aan leverancier opgegeven maten, eisen, specificaties van de prestatie en andere gegevens waarop leverancier zijn
aanbieding baseert.
1.3 Toepasselijkheid van inkoop of andere voorwaarden van cliënt
wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
1.4 Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of
vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van deze algemene
voorwaarden volledig van kracht blijven.
1.5 Leverancier kan steeds (nadere) eisen stellen aan communicatie
tussen partijen of het verrichten van rechtshandelingen per email.
2. Prijs en betaling
2.1 Alle prijzen zijn exclusief omzetbelasting (BTW) en andere heffingen
welke van overheidswege worden opgelegd.
2.2 Indien sprake is van een periodieke betalingsverplichting van
cliënt, geldt dat leverancier gerechtigd is schriftelijk op een termijn van
ten minste drie maanden de geldende prijzen en tarieven aan te
passen. Indien cliënt niet akkoord wenst te gaan met een dergelijke
aanpassing, is cliënt gerechtigd binnen dertig dagen na de kennisgeving de overeenkomst te beëindigen tegen de datum waarop de
aanpassing in werking zou treden.
2.3 Partijen zullen in de overeenkomst de datum of data waarop leverancier de vergoeding voor de overeengekomen prestaties aan cliënt in
rekening brengt, vastleggen. Facturen worden door cliënt betaald
volgens de op de factuur vermelde betalingscondities. Bij gebreke van
een specifieke regeling zal cliënt binnen dertig dagen na factuurdatum
betalen. Cliënt is niet gerechtigd tot verrekening of tot opschorting van
een betaling.
2.4 Indien cliënt de verschuldigde bedragen niet tijdig betaalt, is
cliënt, zonder dat enige aanmaning of ingebrekestelling nodig is, over
het openstaande bedrag wettelijke rente verschuldigd. Indien cliënt na
aanmaning of ingebrekestelling nalatig blijft de vordering te voldoen,
kan leverancier de vordering uit handen geven, in welk geval cliënt
naast het dan verschuldigde totale bedrag tevens gehouden is tot
vergoeding van alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten, waaronder kosten berekend door externe deskundigen naast de in rechte
vastgestelde kosten. Tevens is cliënt de door leverancier gemaakte
kosten van een mislukte mediation verschuldigd indien cliënt bij vonnis
wordt veroordeeld tot geheel of gedeeltelijke betaling van het openstaande bedrag.
3. Vertrouwelijke gegevens, overname personeel en privacy
3.1 Elk der partijen garandeert dat alle van de andere partij ontvangen gegevens waarvan men weet of dient te weten dat deze van
vertrouwelijke aard zijn, geheim blijven, tenzij een wettelijke plicht
openbaarmaking van die gegevens gebiedt. De partij die vertrouwelijke
gegevens ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel waarvoor
deze verstrekt zijn. Gegevens worden in ieder geval als vertrouwelijk
beschouwd indien deze door een der partijen als zodanig zijn aangeduid.
3.2 Elk der partijen zal gedurende de looptijd van de overeenkomst
evenals één jaar na beëindiging daarvan slechts na voorafgaande
schriftelijke toestemming van de andere partij, medewerkers van de
andere partij die betrokken zijn of zijn geweest bij de uitvoering van de
overeenkomst, in dienst nemen dan wel anderszins, direct of indirect,
voor zich laten werken. Leverancier zal de betreffende toestemming in
voorkomend geval niet onthouden indien cliënt een passende schadeloosstelling heeft aangeboden.
3.3 Cliënt vrijwaart leverancier voor aanspraken van personen van wie
persoonsgegevens zijn geregistreerd of worden verwerkt in het kader
van een persoonsregistratie die door cliënt wordt gehouden of waarvoor cliënt uit hoofde van de wet anderszins verantwoordelijk is, tenzij
cliënt bewijst dat de feiten die aan de aanspraak ten grondslag liggen
uitsluitend aan leverancier toerekenbaar zijn.
4. Voorbehoud van eigendom en rechten, zaaksvorming en
retentie
4.1 Alle aan cliënt geleverde zaken blijven eigendom van leverancier
totdat alle bedragen die cliënt verschuldigd is voor de krachtens de
overeenkomst geleverde of te leveren zaken of verrichte of te verrichten werkzaamheden, evenals alle overige bedragen die cliënt wegens
het tekortschieten in de betalingsverplichting verschuldigd is, volledig
aan leverancier zijn voldaan. Een cliënt die als wederverkoper optreedt,
zal alle zaken die onderworpen zijn aan het eigendomsvoorbehoud van
leverancier mogen verkopen en doorleveren voor zover dat gebruikelijk
is in het kader van de normale uitoefening van zijn bedrijf. Indien cliënt
(mede) uit door leverancier geleverde zaken een nieuwe zaak vormt,
vormt cliënt die zaak slechts voor leverancier en houdt cliënt de nieuw
gevormde zaak voor leverancier totdat cliënt alle uit hoofde van de
overeenkomst verschuldigde bedragen heeft voldaan; leverancier heeft
in dat geval tot het moment van volledige voldoening door cliënt alle
rechten als eigenaar van de nieuw gevormde zaak.
4.2 Rechten worden in voorkomend geval aan cliënt steeds verleend
of overgedragen onder de voorwaarde dat cliënt de daarvoor overeengekomen vergoedingen tijdig en volledig betaalt.
4.3 Leverancier kan de in het kader van de overeenkomst ontvangen
of gegenereerde zaken, producten, vermogensrechten, gegevens,
documenten, databestanden en (tussen-)resultaten van de dienstverlening van leverancier onder zich houden, ondanks een bestaande
verplichting tot afgifte, totdat cliënt alle aan leverancier verschuldigde
bedragen betaald heeft.
5. Risico
5.1 Het risico van verlies, diefstal of beschadiging van zaken, producten,
programmatuur of gegevens die voorwerp van de overeenkomst zijn,
gaat op cliënt over op het moment waarop deze in de feitelijke beschikkingsmacht van cliënt of een hulppersoon van cliënt zijn gebracht.
6. Rechten van intellectuele of industriële eigendom
6.1 Alle rechten van intellectuele en industriële eigendom op de
krachtens de overeenkomst ontwikkelde of ter beschikking gestelde
programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of andere materialen zoals analyses, ontwerpen, documentatie, rapporten, offertes,
evenals voorbereidend materiaal daarvan, berusten uitsluitend bij leverancier, diens licentiegevers of diens toeleveranciers. Cliënt verkrijgt
uitsluitend de gebruiksrechten die bij deze voorwaarden en de wet
uitdrukkelijk worden toegekend. Ieder ander of verdergaand recht
van cliënt tot verveelvoudiging van programmatuur, websites, databestanden of andere materialen is uitgesloten. Een aan cliënt toekomend
recht tot gebruik is niet-exclusief en niet-overdraagbaar aan derden.
6.2 Indien in afwijking van artikel 6.1 leverancier bereid is zich te
verbinden tot overdracht van een recht van intellectuele of industriële
eigendom, kan een zodanige verbintenis steeds slechts schriftelijk en
uitdrukkelijk worden aangegaan. Indien partijen schriftelijk en uitdrukkelijk overeenkomen dat rechten intellectuele of industriële eigendom
ten aanzien van specifiek voor cliënt ontwikkelde programmatuur,
websites, databestanden, apparatuur of andere materialen, over zullen
gaan op cliënt, dan laat dit de bevoegdheid van leverancier onverlet om
de aan die ontwikkeling ten grondslag liggende onderdelen, algemene
beginselen, ideeën, ontwerpen, documentatie, werken, programmeertalen en dergelijke, zonder enige beperking voor andere doeleinden toe
te passen en te exploiteren, hetzij voor zich zelf hetzij voor derden.
Evenmin tast een overdracht van rechten van intellectuele of industriële eigendom het recht van leverancier aan om ten behoeve van zichzelf
of derden ontwikkelingen te ondernemen die soortgelijk zijn aan die
welke ten behoeve van cliënt zijn of worden gedaan.
6.3 Het is cliënt niet toegestaan enige aanduiding betreffende het
vertrouwelijke karakter dan wel betreffende auteursrechten, merken,
handelsnamen of andere rechten van intellectuele of industriële eigendom uit de programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of
materialen te verwijderen of te wijzigen.
6.4 Het is leverancier toegestaan technische maatregelen te nemen
ter bescherming van de programmatuur of met het oog op overeengekomen beperkingen in de duur van het recht tot gebruik van de programmatuur. Het is cliënt niet toegestaan een dergelijke technische
maatregel te verwijderen of te ontwijken. Indien beveiligingsmaatregelen tot gevolg hebben dat cliënt geen reservekopie van programmatuur
kan maken, zal leverancier cliënt desgevraagd een reservekopie ter
beschikking stellen.
6.5 Tenzij leverancier een reservekopie van de programmatuur aan
cliënt ter beschikking stelt, mag cliënt één reservekopie van de
programmatuur maken, welke uitsluitend gebruikt mag worden ter
bescherming tegen onvrijwillig bezitsverlies of beschadiging. Installatie
van de reservekopie geschiedt slechts na onvrijwillig bezitsverlies of
beschadiging. Een reservekopie dient te zijn voorzien van dezelfde
labels en aanduidingen van auteursrecht als aanwezig op het oorspronkelijke exemplaar (zie artikel 6.3).
6.6 Met inachtneming van de overige bepalingen van deze algemene
voorwaarden is cliënt gerechtigd tot verbetering van fouten in hem ter
beschikking gestelde programmatuur als dat noodzakelijk is voor het
met de programmatuur beoogde gebruik. Waar in deze algemene
voorwaarden sprake is van ‘fouten’, wordt daaronder verstaan het
substantieel niet voldoen aan de door leverancier schriftelijk kenbaar
gemaakte functionele of technische specificaties en, ingeval van maatwerkprogrammatuur en websites, aan de tussen partijen schriftelijk
uitdrukkelijk overeengekomen functionele of technische specificaties.
Van een fout is alleen sprake indien cliënt deze kan aantonen en indien
deze reproduceerbaar is. Cliënt is gehouden van fouten onverwijld
melding aan leverancier te maken.
6.7 Leverancier vrijwaart cliënt tegen elke rechtsvordering van een
derde welke gebaseerd is op de bewering dat door leverancier zelf
ontwikkelde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of
andere materialen inbreuk maken op een in Nederland geldend recht
van intellectuele of industriële eigendom, onder de voorwaarde dat
cliënt leverancier onverwijld schriftelijk informeert over het bestaan en
de inhoud van de rechtsvordering en de afhandeling van de zaak,
waaronder het treffen van eventuele schikkingen, geheel overlaat aan
leverancier. Cliënt zal daartoe de nodige volmachten, informatie en medewerking aan leverancier verlenen om zich, indien nodig in naam van
cliënt, tegen deze rechtsvorderingen te verweren. Deze verplichting tot
vrijwaring vervalt indien de verweten inbreuk verband houdt (i)
met door cliënt ter gebruik, bewerking, verwerking of incorporatie aan
leverancier ter beschikking gestelde materialen, dan wel (ii) met wijzigingen die cliënt in de programmatuur, website, databestanden,
apparatuur of andere materialen heeft aangebracht of door derden
heeft laten aanbrengen. Indien in rechte onherroepelijk vast staat dat
de door leverancier zelf ontwikkelde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of andere materialen inbreuk maken op enig
aan een derde toebehorend recht van intellectuele of industriële eigendom of indien naar het oordeel van leverancier een gerede kans
bestaat dat een zodanige inbreuk zich voordoet, zal leverancier zo
mogelijk zorg dragen dat cliënt het geleverde, of functioneel gelijkwaardige andere programmatuur, websites, databestanden, apparatuur
of de betreffende andere materialen ongestoord kan blijven gebruiken,
bijvoorbeeld door aanpassing van de inbreukmakende onderdelen of
door verwerving van een gebruiksrecht ten behoeve van cliënt. Indien
leverancier naar zijn uitsluitend oordeel niet of niet anders dan op voor
hem (financieel) onredelijk bezwarende wijze kan zorg dragen dat
cliënt het geleverde ongestoord kan blijven gebruiken, zal leverancier
het geleverde tegen creditering van de verwervingskosten onder aftrek
van een redelijke gebruiksvergoeding terugnemen. Leverancier zal zijn
keuze in dit kader niet maken dan na overleg met cliënt. Iedere andere
of verdergaande aansprakelijkheid of vrijwaringsverplichting van leverancier wegens schending van rechten van intellectuele of industriële
eigendom van een derde is geheel uitgesloten, daaronder begrepen
aansprakelijkheid en vrijwarings-verplichtingen van leverancier voor
inbreuken die veroorzaakt worden door het gebruik van de geleverde
programmatuur, websites, databestanden, apparatuur en/of materialen
(i) in een niet door leverancier gemodificeerde vorm, (ii) in samenhang
met niet door leverancier geleverde of verstrekte zaken of programmatuur of (iii) op een andere wijze dan waarvoor de apparatuur, programmatuur, websites, databestanden en/of andere materialen zijn ontwikkeld of bestemd.
6.8 Cliënt garandeert dat geen rechten van derden zich verzetten
tegen beschikbaarstelling aan leverancier van apparatuur, programmatuur, voor websites bestemd materiaal (beeldmateriaal, tekst, muziek,
domeinnamen, logo’s etc.), databestanden, of andere materialen, waaronder ontwerpmateriaal, met het doel van gebruik, bewerking, installatie of incorporatie (bijv. in een website). Cliënt zal leverancier vrijwaren
tegen elke actie die gebaseerd is op de bewering dat zodanig beschikbaar stellen, gebruiken, bewerken, installeren of incorporeren inbreuk
maakt op enig recht van derden.
7. Medewerking door cliënt; telecommunicatie
7.1 Cliënt zal leverancier steeds tijdig alle voor een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst nuttige en noodzakelijke gegevens of inlichtingen verschaffen en alle medewerking verlenen, waaronder het
verstrekken van toegang tot zijn gebouwen. Indien cliënt in het kader
van het verlenen van medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst eigen personeel inzet, zal dit personeel beschikken over de
noodzakelijke kennis, ervaring, capaciteit en kwaliteit.
7.2 Cliënt draagt het risico van de selectie, het gebruik en de toepassing in zijn organisatie van de apparatuur, programmatuur, websites,
databestanden en andere producten en materialen en van de door leverancier te verlenen diensten, en is eveneens verantwoordelijk voor de
controle- en beveiligings-procedures en een adequaat systeembeheer.
7.3 Indien cliënt programmatuur, websites, materialen, databestanden of gegevens op een informatiedrager aan leverancier ter beschikking stelt, zullen deze voldoen aan de door leverancier voorgeschreven
specificaties
.
7.4 Indien cliënt de voor de uitvoering van de overeenkomst noodzakelijke gegevens, apparatuur, programmatuur of medewerkers niet,
niet tijdig of niet overeenkomstig de afspraken ter beschikking van
leverancier stelt of indien cliënt op andere wijze niet aan zijn verplichtingen
voldoet, heeft leverancier het recht tot gehele of gedeeltelijke opschorting van de uitvoering van de overeenkomst en heeft hij het recht om
de daardoor ontstane kosten volgens zijn gebruikelijke tarieven
in rekening te brengen, een en ander onverminderd het recht van leverancier tot uitoefening van enig ander wettelijk recht.
7.5 Ingeval medewerkers van leverancier op locatie van cliënt werkzaamheden verrichten, draagt cliënt kosteloos zorg voor de door die
medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten, zoals een werkruimte
met computer- en telecommunicatiefaciliteiten. De werkruimte en faciliteiten zullen voldoen aan alle geldende (wettelijke) eisen en voorschriften
betreffende arbeidsomstandigheden. Cliënt vrijwaart leverancier voor
aanspraken van derden, waaronder medewerkers van leverancier, die
in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden welke
het gevolg is van handelen of nalaten van cliënt of van onveilige situaties
in diens organisatie. Cliënt zal de binnen zijn organisatie geldende
huis- en beveiligingsregels tijdig aan de in te zetten medewerkers van
leverancier kenbaar maken.
7.6 Indien bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik wordt
gemaakt van telecommunicatie-faciliteiten, waaronder internet, is
cliënt verantwoordelijk voor de juiste keuze en de tijdige en adequate
beschikbaarheid ervan, behoudens voor die faciliteiten welke onder
direct gebruik en beheer van leverancier staan. Leverancier is nimmer
aansprakelijk voor schade of kosten wegens transmissie-fouten, storingen
of niet-beschikbaarheid van deze faciliteiten, tenzij cliënt bewijst dat
deze schade of kosten het gevolg zijn van opzet of grove schuld van
leverancier of diens leidinggevenden. Indien bij de uitvoering van de
overeenkomst gebruik wordt gemaakt van telecommunicatiefaciliteiten is
leverancier gerechtigd cliënt toegangs- of identificatiecodes toe te
wijzen. Leverancier kan toegewezen toegangs- of identificatiecodes
wijzigen. Cliënt behandelt de toegangscodes vertrouwelijk en met zorg
en maakt deze slechts aan geautoriseerde personeelsleden kenbaar.
Leverancier is nimmer aansprakelijk voor schade of kosten die het
gevolg zijn van misbruik dat van toegangs- of identificatiecodes wordt
gemaakt.
8. Leveringstermijnen
8.1 Alle door leverancier genoemde of overeengekomen (leverings)-
termijnen zijn naar beste weten vastgesteld op grond van de gegevens
die bij het aangaan van de overeenkomst aan leverancier bekend
waren. Leverancier spant zich er naar behoren voor in overeengekomen (leverings)termijnen zoveel mogelijk in acht te nemen. De enkele
overschrijding van een genoemde of overeengekomen (leverings)-
termijn brengt leverancier niet in verzuim. In alle gevallen, derhalve
ook indien partijen schriftelijk en uitdrukkelijk een uiterste termijn zijn
overeengekomen, komt leverancier wegens tijdsoverschrijding eerst in
verzuim nadat cliënt hem schriftelijk in gebreke heeft gesteld.
Leverancier is niet gebonden aan al dan niet uiterste (leverings)termijnen
die vanwege buiten zijn macht gelegen omstandigheden die zich na het
aangaan van de overeenkomst hebben voorgedaan, niet meer gehaald
kunnen worden. Evenmin is leverancier gebonden aan een al dan niet
uiterste leveringstermijn als partijen een wijziging van de inhoud of
omvang van de overeenkomst (meerwerk, wijziging van specificaties
etc.) zijn overeengekomen. Indien overschrijding van enige termijn
dreigt, zullen leverancier en cliënt zo spoedig mogelijk in overleg treden.
9. Beëindiging overeenkomst
9.1 Aan elk der partijen komt de bevoegdheid tot ontbinding van
de overeenkomst slechts toe indien de andere partij, steeds in alle
gevallen na een deugdelijke en zo gedetailleerd mogelijke schriftelijke
ingebrekestelling waarbij een redelijke termijn gesteld wordt voor
zuivering van de tekortkoming, toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van wezenlijke verplichtingen uit de overeenkomst.
9.2 Indien een overeenkomst welke naar zijn aard en inhoud niet door
volbrenging eindigt, voor onbepaalde tijd is aangegaan, kan deze door
elk der partijen na goed overleg en onder opgave van redenen door
schriftelijke opzegging worden beëindigd. Indien tussen partijen geen
uitdrukkelijke opzegtermijn is overeengekomen, dient bij de opzegging
een redelijke termijn in acht te worden genomen. Partijen zullen
wegens opzegging nimmer tot enige schadevergoeding zijn gehouden.
9.3 In afwijking van wat de wet daaromtrent door middel van regelend
recht heeft bepaald, kan cliënt een overeenkomst van dienstverlening
slechts opzeggen in de gevallen geregeld in deze voorwaarden.
9.4 Elk der partijen kan de overeenkomst zonder ingebrekestelling
met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk schriftelijk beëindigen
indien de wederpartij -al dan niet voorlopig- surséance van betaling
wordt verleend, indien ten aanzien van wederpartij faillissement wordt
aangevraagd of indien de onderneming van de wederpartij wordt
geliquideerd of beëindigd anders dan ten behoeve van reconstructie of
samenvoeging van ondernemingen. Leverancier is wegens deze beëindiging nimmer tot enige restitutie van reeds ontvangen gelden dan wel
tot schadevergoeding gehouden. Ingeval van faillissement van cliënt
vervalt het recht tot gebruik van aan cliënt ter beschikking gestelde
programmatuur van rechtswege.
9.5 Indien cliënt op het moment van de ontbinding als bedoeld in
artikel 9.1 reeds prestaties ter uitvoering van de overeenkomst heeft
ontvangen, zullen deze prestaties en de daarmee samenhangende
betalingsverplichting geen voorwerp van ongedaanmaking zijn, tenzij
cliënt bewijst dat leverancier ten aanzien van die prestaties in verzuim
is. Bedragen die leverancier vóór de ontbinding heeft gefactureerd in
verband met hetgeen hij ter uitvoering van de overeenkomst reeds
naar behoren heeft verricht of geleverd, blijven met inachtneming van
het in de vorige volzin bepaalde onverminderd verschuldigd en worden
op het moment van de ontbinding direct opeisbaar.
10. Aansprakelijkheid van Leverancier; vrijwaring
10.1 De totale aansprakelijkheid van leverancier wegens toerekenbare
tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst is beperkt tot
vergoeding van directe schade tot maximaal het bedrag van de voor
die overeenkomst bedongen prijs (excl. BTW). Indien de overeenkomst
hoofdzakelijk een duurovereenkomst is met een looptijd van meer dan
één jaar, wordt de voor de overeenkomst bedongen prijs gesteld op het
totaal van de vergoedingen (excl. BTW) bedongen voor één jaar. In
geen geval zal de totale vergoeding voor directe schade echter meer
bedragen dan € 500.000 ((vijfhonderd duizend Euro). Onder directe
schade wordt uitsluitend verstaan:
a. redelijke kosten die cliënt zou moeten maken om de prestatie van
leverancier aan de overeenkomst te laten beantwoorden; deze vervangende schade wordt echter niet vergoed indien de overeenkomst door
of op vordering van cliënt wordt ontbonden.
b. redelijke kosten die cliënt heeft gemaakt voor het noodgedwongen
langer operationeel houden van zijn oude systeem of systemen en
daarmee samenhangende voorzieningen doordat leverancier op een
voor hem bindende uiterste leverdatum niet heeft geleverd, verminderd
met eventuele besparingen die het gevolg zijn van de vertraagde
levering;
c. redelijke kosten, gemaakt ter vaststelling van de oorzaak en de
omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op
directe schade in de zin van deze voorwaarden;
d. redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van
schade, voor zover cliënt aantoont dat deze kosten hebben geleid tot
beperking van directe schade in de zin van deze voorwaarden.
10.2 De aansprakelijkheid van leverancier voor schade door dood of
lichamelijk letsel of wegens materiële beschadiging van zaken bedraagt
totaal nimmer meer dan EUR 1.250.000 (één miljoen tweehonderdvijftig duizend Euro).
10.3 Aansprakelijkheid van leverancier voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill,
schade door bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van aanspraken
van afnemers van cliënt, verminking of verlies van data, schade
verband houdende met het gebruik van door cliënt aan leverancier
voorgeschreven zaken, materialen of software van derden, schade
verband houdende met de inschakeling van door cliënt aan leverancier
voorgeschreven toeleveranciers en alle andere vormen van schade dan
genoemd in artikel 10.1 en 10.2, uit welken hoofde dan ook, is
uitgesloten.
10.4 De in voorgaande leden van dit artikel 10 genoemde beperkingen
komen te vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is van
opzet of grove schuld van leverancier of diens leidinggevenden.
10.5 De aansprakelijkheid van leverancier wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van een overeenkomst ontstaat in alle gevallen
slechts indien cliënt leverancier onverwijld en deugdelijk schriftelijk in
gebreke stelt, waarbij een redelijke termijn ter zuivering van de tekortkoming wordt gesteld, en leverancier ook na die termijn toerekenbaar
te kort blijft schieten in de nakoming van zijn verplichtingen. De
ingebrekestelling dient een zo volledig en gedetailleerd mogelijke
omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat leverancier in
staat is adequaat te reageren.
10.6 Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding
is steeds dat cliënt de schade zo spoedig mogelijk na het ontstaan
daarvan schriftelijk bij leverancier meldt. Iedere vordering tot schadevergoeding tegen leverancier vervalt door het enkele verloop van 24
maanden na het ontstaan van de vordering.
10.7 Cliënt vrijwaart leverancier voor alle aanspraken van derden wegens productaansprakelijkheid als gevolg van een gebrek in een product of systeem dat door cliënt aan een derde is geleverd en dat mede
bestond uit door leverancier geleverde apparatuur, programmatuur
of andere materialen, behoudens indien en voor zover cliënt bewijst
dat de schade is veroorzaakt door die apparatuur, programmatuur of
andere materialen.
10.8 Het bepaalde in dit artikel geldt ook ten gunste van alle (rechts)-
personen waarvan leverancier zich ter uitvoering van de overeenkomst
bedient.
11. Overmacht
11.1 Geen van partijen is gehouden tot het nakomen van enige
verplichting indien hij daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht.
Onder overmacht wordt mede verstaan overmacht van toeleveranciers
van leverancier, het niet naar behoren nakomen van verplichtingen van
toeleveranciers die door cliënt aan leverancier zijn voorgeschreven
evenals gebrekkigheid van zaken, materialen, programmatuur van derden waarvan het gebruik door cliënt aan leverancier is voorgeschreven.
11.2 Indien een overmachtsituatie langer dan negentig dagen heeft
geduurd, hebben partijen het recht om de overeenkomst door schriftelijke ontbinding te beëindigen. Hetgeen reeds ingevolge de overeenkomst gepresteerd is, wordt in dat geval naar verhouding afgerekend,
zonder dat partijen elkaar overigens iets verschuldigd zullen zijn.
12. Toepasselijk recht en geschillen
12.1 De overeenkomsten tussen leverancier en cliënt worden beheerst
door Nederlands recht. Toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag
1980 is uitgesloten.
12.2 Geschillen welke tussen leverancier en cliënt mochten ontstaan
naar aanleiding van een tussen leverancier en cliënt gesloten overeenkomst dan wel naar aanleiding van nadere overeenkomsten die
daarvan het gevolg zijn, worden beslecht door middel van arbitrage
overeenkomstig het Arbitragereglement van de Stichting Geschillenoplossing Automatisering te Den Haag, een en ander onverminderd het
recht van partijen een voorziening in arbitraal kort geding te vragen en
onverminderd het recht der partijen tot het treffen van conservatoire
rechtsmaatregelen.
12.3 Teneinde een minnelijke oplossing van een bestaand of mogelijk
toekomstig geschil te beproeven, kan de meest gerede partij steeds
een ICT-mediation conform het ICT-mediation reglement van de
Stichting Geschillenoplossing Automatisering te Den Haag beginnen.
ICT-mediation conform dit reglement is gericht op bemiddeling door
een of meer mediators. Deze procedure leidt niet tot een voor partijen
bindend oordeel. Deelname aan deze procedure geschiedt op basis van
vrijwilligheid. Het bepaalde in dit artikellid verzet zich er niet tegen dat
een partij die dat wenst, de procedure van ICT-mediation passeert en
al aanstonds de in artikel 12.2 genoemde geschillenregeling volgt.
COMPUTERSERVICE
De in dit hoofdstuk “Computerservice” vermelde bepalingen zijn, naast
de Algemene Bepalingen uit deze algemene voorwaarden, van toepassing indien leverancier diensten op het gebied van computerservice
verleent, waaronder wordt verstaan de automatische verwerking van
gegevens met behulp van door leverancier beheerde programmatuur
en apparatuur.
13. Duur
13.1 Indien de overeenkomst betrekking heeft op het periodiek of
regelmatig verlenen van computerservice, wordt de overeenkomst
aangegaan voor de tussen partijen overeengekomen duur, bij gebreke
waarvan een duur van één jaar geldt. De duur van de overeenkomst
wordt telkenmale stilzwijgend voor de duur van de oorspronkelijke
periode verlengd, tenzij cliënt of leverancier de overeenkomst schriftelijk
beëindigt met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden
voor het einde van de betreffende periode.
14. Uitvoering van de werkzaamheden
14.1 Leverancier verricht de computerservice slechts in opdracht van
cliënt. Indien leverancier krachtens een bevoegd gegeven bevel van
een overheidsinstantie computerservice verricht met betrekking tot
gegevens van cliënt of zijn personeel, zullen alle daaraan verbonden
kosten aan cliënt in rekening worden gebracht. Leverancier zal de
computerservice met zorg verrichten overeenkomstig de met cliënt
schriftelijk vastgelegde procedures en afspraken.
14.2 Alle door leverancier te verwerken gegevens zullen overeenkomstig de door leverancier te stellen voorwaarden door cliënt worden
geprepareerd en aangeleverd. Cliënt zal de te verwerken gegevens
brengen naar en de resultaten van de verwerking ophalen van de
plaats waar leverancier de computerservice uitvoert. Transport en
transmissie, op welke wijze dan ook, geschieden voor rekening en risico
van cliënt, ook indien deze door leverancier worden uitgevoerd of
verzorgd.
14.3 Cliënt staat er voor in dat alle door hem aan leverancier ter uitvoering van de computerservice ter beschikking gestelde materialen,
gegevens, programmatuur, procedures en instructies steeds juist en
volledig zijn en dat alle aan leverancier verstrekte informatiedragers
voldoen aan de specificaties van leverancier.
14.4 Alle door leverancier bij de computerservice gebruikte apparatuur,
programmatuur en andere zaken blijven het eigendom respectievelijk
voorwerp van intellectuele en industriële eigendom van leverancier, ook
indien cliënt een vergoeding betaalt voor het ontwikkelen of aanschaffen
ervan door leverancier. Leverancier kan de van cliënt ontvangen
producten en gegevens en de gegenereerde resultaten van de verwerking onder zich houden totdat cliënt alle aan leverancier verschuldigde
bedragen betaald heeft.
14.5 Leverancier kan wijzigingen in de inhoud of omvang van de
computerservice aanbrengen. Indien dergelijke wijzigingen een verandering van de bij cliënt geldende procedures tot gevolg hebben, zal
leverancier cliënt hierover zo tijdig mogelijk inlichten en komen de
kosten van deze verandering voor rekening van cliënt. In dat geval kan
cliënt de overeenkomst schriftelijk door opzegging beëindigen tegen de
datum waarop de wijziging in werking treedt, tenzij deze wijziging
verband houdt met wijzigingen in relevante wetgeving of andere door
bevoegde instanties gegeven voorschriften of leverancier de kosten
van deze wijziging voor zijn rekening neemt.
14.6 Leverancier spant zich er naar beste kunnen voor in dat de door
hem bij de uitvoering van de computerservice gebruikte programmatuur tijdig wordt aangepast aan wijzigingen in de door hem in het
kader van zijn dienstverlening beheerde Nederlandse wet- en regelgeving. Op verzoek zal leverancier tegen zijn gebruikelijke tarieven
cliënt adviseren over de gevolgen van deze aanpassingen voor cliënt.
15. Beveiliging, privacy en bewaartermijnen
15.1 Leverancier voldoet aan de verplichtingen die uit hoofde van
de wetgeving betreffende de verwerking van persoonsgegevens als
bewerker op hem rusten. Leverancier zal zorgdragen voor passende
technische en organisatorische maatregelen om (persoons)gegevens te
beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige
verwerking.
15.2 Cliënt staat ervoor in dat alle wettelijke voorschriften betreffende
de verwerking van persoonsgegevens, daaronder begrepen de
voorschriften die bij of krachtens de Wet Bescherming Persoonsgegevens zijn gegeven, stipt in acht worden genomen en dat alle voorgeschreven aanmeldingen zijn verricht en alle vereiste toestemmingen
tot verwerking van persoonsgegevens zijn verkregen. Cliënt zal
leverancier alle terzake gevraagde informatie onverwijld schriftelijk
verstrekken.
15.3 Cliënt vrijwaart leverancier voor alle aanspraken van derden die
jegens leverancier mochten worden ingesteld wegens een niet aan
leverancier toe te rekenen schending van de Wet Bescherming
Persoonsgegevens en/of andere wetgeving betreffende de verwerking
van persoonsgegevens.
15.4 Cliënt vrijwaart leverancier voor alle aanspraken van derden,
waaronder overheidsinstellingen, die jegens leverancier mochten
worden ingesteld wegens schending van wetgeving inzake de wettelijke
bewaartermijnen.
16. Garantie
16.1 Leverancier is niet verantwoordelijk voor controle van de juistheid
en volledigheid van de resultaten van de computerservice. Cliënt zal na
ontvangst deze resultaten zelf controleren. Leverancier staat er niet
voor in dat de computerservice foutloos of zonder onderbrekingen
wordt verleend. Indien gebreken in de resultaten van de computerservice
een direct gevolg zijn van producten, programmatuur, informatiedragers, procedures of bedieningshandelingen waarvoor leverancier uit
hoofde van de overeenkomst uitdrukkelijk verantwoordelijk is, zal
leverancier de computerservice herhalen teneinde naar beste vermogen
deze onvolkomenheden te herstellen, mits cliënt de onvolkomenheden
zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen één week na ontvangst van
de resultaten van de computerservice, schriftelijk en gedetailleerd aan
leverancier kenbaar maakt. Slechts indien gebreken in de computerservice aan leverancier toerekenbaar zijn, wordt de herhaling gratis
uitgevoerd. Indien gebreken niet zijn toe te rekenen aan leverancier
en/of de gebreken het gevolg zijn van fouten of onvolkomenheden van
cliënt, zoals het aanleveren van onjuiste of onvolledige informatie, zal
leverancier de kosten van een eventuele herhaling volgens zijn gebruikelijke tarieven aan cliënt in rekening brengen. Indien herstel van aan
leverancier toerekenbare gebreken technisch of redelijkerwijs niet
mogelijk is, zal leverancier de voor de betreffende computerservice
door cliënt verschuldigde bedragen crediteren, zonder verder of
anderszins jegens cliënt aansprakelijk te zijn. Aan cliënt komen geen
andere rechten wegens gebreken in de computerservice toe dan die
welke in deze garantieregeling zijn beschreven.
DIENSTVERLENING
De in dit hoofdstuk “Dienstverlening” vermelde bepalingen zijn, naast
de Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden, van toepassing indien leverancier diensten verleent, zoals advisering, toepasbaarheidsonderzoek, consultancy, opleidingen, cursussen, trainingen,
ondersteuning, detachering, hosting, het ontwerpen, ontwikkelen,
implementeren of beheren van programmatuur, websites of informatiesystemen en dienstverlening met betrekking tot netwerken. Deze
bepalingen laten de in deze algemene voorwaarden opgenomen
bepalingen betreffende specifieke diensten, zoals computerservice, de
ontwikkeling van programmatuur en onderhoud, onverlet.
17. Uitvoering
17.1 Leverancier zal zich naar beste kunnen inspannen de dienstverlening met zorg uit te voeren, in voorkomend geval overeenkomstig
de met cliënt schriftelijk vastgelegde afspraken en procedures. Alle
diensten van leverancier worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis, tenzij en voor zover in de schriftelijke overeenkomst
leverancier uitdrukkelijk een resultaat heeft toegezegd en het betreffende resultaat tevens met voldoende bepaaldheid is omschreven.
Eventuele afspraken betreffende een serviceniveau worden steeds
slechts schriftelijk uitdrukkelijk overeengekomen.
17.2 Indien is overeengekomen dat de dienstverlening in fasen zal
plaatsvinden, is leverancier gerechtigd de aanvang van de diensten die
tot een fase behoren uit te stellen totdat cliënt de resultaten van de
daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
17.3 Slechts indien dit schriftelijk uitdrukkelijk is overeengekomen, is
leverancier gehouden bij de uitvoering van de dienstverlening tijdige
en verantwoord gegeven aanwijzingen van cliënt op te volgen.
Leverancier is niet verplicht aanwijzingen op te volgen die de inhoud of
omvang van de overeengekomen dienstverlening wijzigen of aanvullen;
indien dergelijke aanwijzingen echter worden opgevolgd, zullen de
desbetreffende werkzaamheden worden vergoed conform artikel 18.
17.4 Indien een overeenkomst tot dienstverlening is aangegaan met
het oog op uitvoering door een bepaalde persoon, is leverancier steeds
gerechtigd na overleg met cliënt deze persoon te vervangen door een
of meer andere personen met dezelfde kwalificaties.
17.5 Bij gebreke van een uitdrukkelijk overeengekomen factureringsschema zijn alle bedragen die betrekking hebben op door leverancier
verleende diensten eens per kalendermaand achteraf verschuldigd.
18. Wijziging en meerwerk
18.1 Indien leverancier op verzoek of met voorafgaande instemming
van cliënt werkzaamheden of andere prestaties heeft verricht die
buiten de inhoud of omvang van de overeengekomen dienstverlening
vallen, zullen deze werkzaamheden of prestaties door cliënt worden
vergoed volgens de gebruikelijke tarieven van leverancier. Van meerwerk is eveneens sprake indien een systeemanalyse, een ontwerp of
specificaties worden uitgebreid of gewijzigd. Leverancier is nimmer
verplicht aan een dergelijk verzoek te voldoen en hij kan verlangen dat
daarvoor een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst wordt gesloten
18.2 Cliënt aanvaardt dat door werkzaamheden of prestaties als
bedoeld in artikel 18.1 het overeengekomen of verwachte tijdstip van
voltooiing van de dienstverlening, en de wederzijdse verantwoordelijkheden van cliënt en leverancier, kunnen worden beïnvloed. Het feit dat
zich tijdens de uitvoering van de overeenkomst (de vraag naar) meerwerk voordoet, is voor cliënt nimmer grond voor ontbinding of beëindiging
van de overeenkomst.
18.3 Voor zover voor de dienstverlening een vaste prijs is afgesproken,
zal leverancier cliënt desgevraagd tevoren schriftelijk informeren over
de financiële consequenties van die extra werkzaamheden of prestaties.
19. Opleidingen, cursussen en trainingen
19.1 Voor zover de dienstverlening van leverancier bestaat uit het
verzorgen van een opleiding, cursus of training, kan leverancier steeds
vóór de aanvang daarvan de terzake verschuldigde betaling verlangen.
De gevolgen van een annulering van deelname aan een opleiding,
cursus of training worden beheerst door de bij leverancier gebruikelijke
regels.
19.2 Indien het aantal aanmeldingen daartoe naar het oordeel van
leverancier aanleiding geeft, is leverancier gerechtigd de opleiding,
cursus of training te combineren met één of meer andere opleidingen,
cursussen of trainingen, of deze op een latere datum of een later tijdstip te laten plaatsvinden.
20. Detachering
20.1 Van detachering in de zin van deze voorwaarden is sprake als
leverancier een medewerker (hierna: de gedetacheerde medewerker)
aan cliënt ter beschikking stelt teneinde deze medewerker onder
toezicht en leiding c.q. regie van cliënt werkzaamheden te laten uitvoeren.
20.2 Leverancier spant zich er voor in dat de gedetacheerde medewerker gedurende de duur van de overeenkomst beschikbaar blijft,
onverminderd het gestelde in artikel 17.4 inzake vervanging.
20.3 Cliënt is gerechtigd om vervanging van de gedetacheerde medewerker te verzoeken (i) indien de gedetacheerde medewerker aantoonbaar niet aan uitdrukkelijk overeengekomen kwaliteitseisen voldoet en
cliënt dit binnen drie werkdagen na de aanvang van de werkzaamheden schriftelijk aan leverancier kenbaar maakt, dan wel (ii) ingeval
van langdurige ziekte of uitdiensttreding van de gedetacheerde medewerker. Leverancier zal aan het verzoek onverwijld met prioriteit
aandacht geven. Leverancier staat er niet voor in dat vervanging
steeds mogelijk is. Indien vervanging niet of niet aanstonds mogelijk
is, vervallen de aanspraken van cliënt op verdere nakoming van de
overeenkomst evenals alle aanspraken van cliënt wegens nietnakoming van de overeenkomst. Betalings-verplichtingen van cliënt
betreffende de verrichte werkzaamheden blijven in stand.
20.4 Leverancier is gehouden tot tijdige en volledige afdracht van de
voor de gedetacheerde medewerker in verband met de overeenkomst
te betalen loonbelasting en (voorschot-)premies voor sociale verzekeringen. Leverancier vrijwaart cliënt voor alle wettelijke aanspraken van
de belastingdienst respectievelijk sociale verzekeringsinstanties met
betrekking tot belastingen en sociale verzekeringspremies welke direct
samenhangen met de terbeschikkingstelling door leverancier van de
gedetacheerde medewerker (de zgn. inlenersaansprakelijkheid), mits
cliënt de afwikkeling van de betreffende aanspraken geheel aan leverancier overlaat, hem daarbij alle medewerking verleent en hem alle
benodigde informatie en, indien door leverancier gewenst, procesvolmachten verstrekt.
20.5 Leverancier aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de selectie van
de medewerker dan wel voor de resultaten van werkzaamheden die
onder toezicht en leiding c.q. regie van cliënt tot stand zijn gekomen.
ONTWIKKELING VAN PROGRAMMATUUR
De in dit hoofdstuk “Ontwikkeling van programmatuur” vermelde bepalingen zijn, naast de Algemene Bepalingen van deze algemene
voorwaarden en de bijzondere bepalingen uit het hoofdstuk “Dienstverlening”, van toepassing indien leverancier in opdracht van cliënt
programmatuur ontwikkelt en deze eventueel installeert. Op deze
programmatuur is ook het hoofdstuk “Gebruik en onderhoud van
programmatuur” van toepassing, behalve voor zover daarvan in dit
hoofdstuk wordt afgeweken. De in dit hoofdstuk bedoelde rechten en
verplichtingen hebben uitsluitend betrekking op computer-programma-
tuur in een voor een gegevensverwerkende machine leesbare vorm en
vastgelegd op voor een zodanige machine leesbaar materiaal, alsmede
op de daarbij behorende documentatie. Daar waar in dit hoofdstuk over
programmatuur wordt gesproken, zijn daarmee tevens bedoeld websites.
21. Ontwikkeling van programmatuur
21.1 Indien niet reeds bij het aangaan van de overeenkomst specificaties of een ontwerp van de te ontwikkelen programmatuur aan leverancier ter hand zijn gesteld, zullen partijen in overleg schriftelijk
specificeren welke programmatuur ontwikkeld zal worden en op welke
manier dit zal geschieden. Leverancier zal de ontwikkeling van de
programmatuur met zorg uitvoeren op basis van de door cliënt te
verstrekken gegevens, voor de juistheid, volledigheid en consistentie
waarvan cliënt instaat. Indien partijen het gebruik van een ontwikkelingsmethode zijn overeengekomen die zich er door kenmerkt dat het
ontwerpen en/of het ontwikkelen van onderdelen van de programmatuur onderworpen is aan een nadere, tijdens de uitvoering van de overeenkomst te bepalen prioriteitstelling, zal deze prioriteitstelling steeds
in overleg tussen partijen tot stand komen.
21.2 Leverancier is gerechtigd, doch niet verplicht, de juistheid,
volledigheid of consistentie van de aan hem ter beschikking gestelde
gegevens, specificaties of ontwerpen te onderzoeken en bij constatering van eventuele onvolkomenheden de overeengekomen werkzaamheden op te schorten totdat cliënt de betreffende onvolkomenheden
heeft weggenomen.
21.3 Onverminderd het bepaalde in artikel 6 verkrijgt cliënt slechts het
recht tot gebruik van de programmatuur in zijn eigen bedrijf of organisatie. Slechts indien en voor zover dit uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen, kan de broncode van de programmatuur en de bij de
ontwikkeling van de programmatuur gemaakte technische documentatie
aan cliënt ter beschikking worden gesteld, in welk geval cliënt gerechtigd
zal zijn in deze programmatuur wijzigingen aan te brengen. Indien
leverancier in rechte gehouden wordt de broncode en/of de technische
documentatie aan cliënt ter beschikking te stellen, kan leverancier
daarvoor een redelijke vergoeding verlangen.
22. Aflevering, installatie en acceptatie
22.1 Leverancier zal de te ontwikkelen programmatuur aan cliënt
zoveel mogelijk conform de schriftelijk vastgelegde specificaties afleveren
en installeren, dit laatste slechts indien een door leverancier uit te voeren
installatie schriftelijk is overeengekomen. Bij gebreke van uitdrukkelijke
afspraken daaromtrent zal cliënt zelf de programmatuur installeren,
inrichten, parametriseren, tunen en indien nodig de daarbij gebruikte
apparatuur en gebruiksomgeving aanpassen. Tenzij uitdrukkelijk
anders overeengekomen is leverancier niet verplicht tot het uitvoeren
van dataconversie.
22.2 Indien een acceptatietest is overeengekomen, bedraagt de testperiode veertien dagen na aflevering of, indien een door leverancier uit
te voeren installatie schriftelijk is overeengekomen, na voltooiing van
de installatie. Gedurende de testperiode is het cliënt niet toegestaan de
programmatuur voor productieve of operationele doeleinden te gebruiken.
Leverancier kan steeds verlangen, derhalve ook indien zulks niet
uitdrukkelijk is overeengekomen, dat cliënt met voldoende gekwalificeerd personeel een deugdelijke test van voldoende omvang en
diepgang uitvoert op (tussen-)resultaten van de ontwikkelingswerkzaamheden en dat de testresultaten schriftelijk, overzichtelijk en
begrijpelijk aan leverancier worden gerapporteerd.
22.3 De programmatuur zal tussen partijen gelden als geaccepteerd:
a. indien tussen partijen niet een acceptatietest is overeengekomen:
bij de aflevering of, indien een door leverancier uit te voeren installatie
schriftelijk is overeengekomen, bij de voltooiing van de installatie, dan
wel
b. indien tussen partijen een acceptatietest is overeengekomen: op
de eerste dag na de testperiode, dan wel
c. indien leverancier vóór het einde van de testperiode een testrapport
als bedoeld in artikel 22.5 ontvangt: op het moment dat de in dat
testrapport genoemde fouten in de zin van artikel 6.6 zijn hersteld,
onverminderd de aanwezigheid van onvolkomenheden die volgens artikel
22.6 aan acceptatie niet in de weg staan. In afwijking hiervan zal de
programmatuur, indien cliënt daarvan vóór het moment van een uitdrukkelijke acceptatie enig gebruik voor productieve of operationele
doeleinden maakt, gelden als volledig geaccepteerd vanaf de aanvang
van dat gebruik.
22.4 Indien bij het uitvoeren van de overeengekomen acceptatietest
blijkt dat de programmatuur fouten bevat die de voortgang van de
acceptatietest belemmeren, zal cliënt leverancier hierover schriftelijk
gedetailleerd informeren, in welk geval de testperiode onderbroken
wordt totdat de programmatuur zodanig is aangepast dat die belemmering is opgeheven.
22.5 Indien bij het uitvoeren van de overeengekomen acceptatietest
blijkt dat de programmatuur fouten in de zin van artikel 6.6 bevat, zal
cliënt leverancier uiterlijk op de laatste dag van de testperiode door
middel van een schriftelijk en gedetailleerd testrapport over de fouten
informeren. Leverancier zal zich naar beste vermogen inspannen de
bedoelde fouten binnen een redelijke termijn te herstellen, waarbij
leverancier gerechtigd is tijdelijke oplossingen, programmaomwegen of
probleemvermijdende restricties in de programmatuur aan te brengen.
22.6 Acceptatie van de programmatuur mag niet worden onthouden op
andere gronden dan die welke verband houden met de tussen partijen
uitdrukkelijk overeengekomen specificaties en voorts niet wegens het
bestaan van kleine fouten, zijnde fouten die operationele of productieve
ingebruikname van de programmatuur redelijkerwijs niet in de weg
staan, onverminderd de verplichting van leverancier om deze kleine
fouten in het kader van de garantieregeling van artikel 25, indien toepasselijk, te herstellen. Acceptatie mag voorts niet worden onthouden
met betrekking tot aspecten van de programmatuur die slechts
subjectief beoordeeld kunnen worden, zoals de vormgeving van
gebruikersinterfaces.
22.7 Indien de programmatuur in fasen en/of onderdelen wordt afgeleverd en getest, laat de niet-acceptatie van een bepaalde fase en/of
onderdeel een eventuele acceptatie van een eerdere fase en/of een
ander onderdeel onverlet
22.8 Acceptatie van de programmatuur op een der wijzen als bedoeld
in artikel 22.3 heeft tot gevolg dat leverancier ten volle gekweten is
voor de nakoming van zijn verplichtingen inzake de ontwikkeling en
terbeschikkingstelling van de programmatuur en, indien in voorkomend
geval tevens de installatie door leverancier is overeengekomen, van
zijn verplichtingen inzake de installatie van de programmatuur.
Acceptatie van de programmatuur doet niets af aan de rechten van
cliënt op grond van artikel 22.6 betreffende kleine gebreken en artikel
25 betreffende garantie.
22.9 Bij gebreke van een uitdrukkelijk overeengekomen factureringsschema zijn alle bedragen die betrekking hebben op het ontwikkelen
van de programmatuur, verschuldigd bij de aflevering van de programmatuur dan wel, indien in voorkomend geval tevens een door leverancier
uit te voeren installatie schriftelijk is overeengekomen, bij voltooiing
van de installatie.
GEBRUIK EN ONDERHOUD VAN PROGRAMMATUUR
De in dit hoofdstuk “Gebruik en onderhoud van programmatuur”
vermelde bepalingen zijn, naast de Algemene Bepalingen van deze
algemene voorwaarden, van toepassing op alle door leverancier ter beschikking gestelde programmatuur. De in dit hoofdstuk bedoelde rechten
en verplichtingen hebben uitsluitend betrekking op computerprogrammatuur in een voor een gegevensverwerkende machine leesbare vorm
en vastgelegd op voor een zodanige machine leesbaar materiaal,
alsmede op daarbij behorende documentatie, alles met inbegrip van
eventueel door leverancier te verstrekken nieuwe versies. Daar waar in
dit hoofdstuk over programmatuur wordt gesproken, zijn daarmee
tevens bedoeld websites.
23. Gebruiksrecht
23.1 Onverminderd het bepaalde in artikel 6 verleent leverancier cliënt
het niet-exclusieve recht tot het gebruik van de programmatuur. Cliënt
zal de tussen partijen overeengekomen gebruiksbeperkingen steeds
stipt naleven. Onverminderd het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde omvat het gebruiksrecht van cliënt uitsluitend het
recht de programmatuur te laden en uit te voeren.
23.2 De programmatuur mag door cliënt uitsluitend in zijn eigen bedrijf
of organisatie worden gebruikt op de ene verwerkingseenheid en voor
een bepaald aantal of soort gebruikers of aansluitingen waarvoor het
gebruiksrecht is verstrekt. Voor zover daaromtrent niets anders is
overeengekomen, gelden de verwerkingseenheid van cliënt waarop de
programmatuur voor het eerst is gebruikt en het aantal aansluitingen
dat op het moment van eerste gebruik op die verwerkingseenheid is
aangesloten, als verwerkingseenheid en aantal aansluitingen waarvoor
het gebruiksrecht is verstrekt. Bij eventuele storing van de bedoelde
verwerkingseenheid kan de programmatuur voor de duur van de
storing op een andere verwerkingseenheid worden gebruikt. Het
gebruiksrecht kan betrekking hebben op meerdere verwerkingseenheden
voor zover dat uit de overeenkomst uitdrukkelijk blijkt.
23.3 Het gebruiksrecht is niet overdraagbaar. Het is cliënt niet toegestaan de programmatuur en dragers waarop deze is vastgelegd te
verkopen, te verhuren, te sublicentiëren, te vervreemden of daarop
beperkte rechten te verlenen of op welke wijze of voor welk doel dan
ook ter beschikking van een derde te stellen, een derde al dan niet op
afstand toegang te geven tot de programmatuur of de programmatuur
bij een derde ter hosting onder te brengen, ook niet indien de betreffende derde de programmatuur uitsluitend ten behoeve van cliënt
gebruikt. Cliënt zal de programmatuur niet wijzigen anders dan in het
kader van het herstellen van fouten. Cliënt zal de programmatuur niet
gebruiken in het kader van de verwerking van gegevens ten behoeve
van derden (‘time-sharing’). De broncode van de programmatuur en de
bij de ontwikkeling van de programmatuur voortgebrachte technische
documentatie worden niet aan cliënt ter beschikking gesteld, ook niet
indien cliënt bereid is voor deze terbeschikkingstelling een financiële
vergoeding te voldoen. Cliënt erkent dat de broncode een vertrouwelijk
karakter heeft en dat deze bedrijfsgeheimen van leverancier bevat.
23.4 Onverwijld na het einde van het gebruiksrecht van de programmatuur zal cliënt alle in zijn bezit zijnde exemplaren van de programmatuur aan leverancier retourneren. Indien partijen zijn overeengeko-
men dat cliënt bij het einde van het gebruiksrecht de betreffende
exemplaren zal vernietigen, zal cliënt van zodanige vernietiging
leverancier onverwijld schriftelijk melding maken.
24. Aflevering, installatie en acceptatie
24.1 Leverancier zal de programmatuur op de overeengekomen soort
en formaat informatiedragers aan cliënt afleveren en, indien een door
leverancier uit te voeren installatie schriftelijk is overeengekomen, de
programmatuur bij cliënt installeren. Bij gebreke van uitdrukkelijke
afspraken daaromtrent zal cliënt zelf de programmatuur installeren,
inrichten, parametriseren, tunen en indien nodig de daarbij gebruikte
apparatuur en gebruiksomgeving aanpassen. Tenzij uitdrukkelijk
anders overeengekomen is leverancier niet verplicht tot het uitvoeren
van dataconversie.
24.2 Indien tussen partijen schriftelijk een acceptatietest is overeengekomen is het bepaalde in de artikelen 22.2 tot en met 22.7 van
overeenkomstige toepassing. Indien partijen geen acceptatietest zijn
overeengekomen, aanvaardt cliënt de programmatuur in de staat
waarin deze zich op het moment van aflevering bevindt, derhalve met
alle zichtbare en onzichtbare fouten en andere gebreken, onverminderd de verplichtingen van leverancier ingevolge de garantie van artikel
25. In alle gevallen geldt het bepaalde in artikel 22.8 onverminderd.
24.3 Bij gebreke van een uitdrukkelijk overeengekomen factureringsschema zijn alle bedragen die betrekking hebben op de terbeschikkingstelling van programmatuur en het recht tot gebruik van de
programmatuur verschuldigd bij de aflevering van de programmatuur
dan wel, indien in voorkomend geval tevens een door leverancier uit te
voeren installatie schriftelijk is overeengekomen, bij voltooiing van de
installatie.
25. Garantie
25.1 Leverancier zal zich naar beste vermogen ervoor inspannen fouten
in de programmatuur in de zin van artikel 6.6 binnen een redelijke
termijn te herstellen indien deze binnen een periode van drie maanden
na aflevering, of, indien tussen partijen een acceptatietest is overeengekomen, binnen drie maanden na acceptatie gedetailleerd omschreven
schriftelijk bij leverancier zijn gemeld. Leverancier garandeert niet dat
de programmatuur zonder onderbreking, fouten of overige gebreken
zal werken of dat alle fouten en overige gebreken worden verbeterd.
Het herstel wordt gratis uitgevoerd, tenzij de programmatuur in
opdracht van cliënt is ontwikkeld anders dan voor een vaste prijs, in
welk geval leverancier volgens zijn gebruikelijke tarieven de kosten van
herstel in rekening zal brengen. Leverancier kan volgens zijn gebruikelijke tarieven de kosten van herstel in rekening brengen indien sprake
is van gebruiksfouten of onoordeelkundig gebruik van cliënt of van
andere niet aan leverancier toe te rekenen oorzaken of indien de fouten
bij het uitvoeren van de overeengekomen acceptatietest hadden
kunnen worden vastgesteld. Herstel van verminkte of verloren gegane
gegevens valt niet onder de garantie. De garantieverplichting vervalt
indien cliënt zonder schriftelijke toestemming van leverancier wijzigingen in de programmatuur aanbrengt of laat aanbrengen, welke
toestemming niet op onredelijke gronden zal worden onthouden.
25.2 Herstel van fouten zal geschieden op een door leverancier te
bepalen locatie. Leverancier is gerechtigd tijdelijke oplossingen dan wel
programmaomwegen of probleemvermijdende restricties in de
programmatuur aan te brengen.
25.3 Leverancier heeft geen verplichting inzake herstel voor fouten die
na afloop van de in artikel 25.1 bedoelde garantieperiode zijn gemeld,
tenzij tussen partijen een onderhoudsovereenkomst is afgesloten
welke een zodanige plicht tot herstel omvat.
26. Onderhoud
26.1 Indien voor de programmatuur een onderhoudsovereenkomst is
gesloten of indien in de gebruiksvergoeding van de programmatuur
onderhoud is inbegrepen, zal cliënt overeenkomstig de gebruikelijke
procedures van leverancier geconstateerde fouten in de programmatuur
gedetailleerd aan leverancier melden. Na ontvangst van de melding zal
leverancier zich naar beste vermogen inspannen fouten in de zin van
artikel 6.6 te herstellen en/of verbeteringen aan te brengen in latere
nieuwe versies van de programmatuur. De resultaten zullen afhankelijk
van de urgentie op de door leverancier te bepalen wijze en termijn aan
cliënt ter beschikking worden gesteld. Leverancier is gerechtigd tijdelijke
oplossingen dan wel programmaomwegen of probleemvermijdende
restricties in de programmatuur aan te brengen. Bij gebreke van
uitdrukkelijke afspraken daaromtrent zal cliënt zelf de gecorrigeerde
programmatuur dan wel de beschikbaar gestelde nieuwe versie installeren, inrichten, parametriseren, tunen en indien nodig de daarbij
gebruikte apparatuur en gebruiksomgeving aanpassen. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen is leverancier niet verplicht tot het
uitvoeren van dataconversie.
26.2 Leverancier staat er niet voor in dat de programmatuur zonder
onderbreking, fouten of andere gebreken zal werken of dat alle fouten
of andere gebreken worden verbeterd.
26.3 Leverancier kan de kosten van herstel volgens zijn gebruikelijke
tarieven in rekening brengen indien sprake is van gebruiksfouten of
onoordeelkundig gebruik of van andere niet aan leverancier toe te
rekenen oorzaken of indien de programmatuur door anderen dan
leverancier is gewijzigd. Herstel van verminkte of verloren gegane
gegevens valt niet onder onderhoud.
26.4 Indien een onderhoudsovereenkomst is gesloten, zal leverancier
bij het beschikbaar komen van verbeterde versies van de programmatuur deze aan cliënt ter beschikking stellen. Drie maanden na het
beschikbaar stellen van een verbeterde versie is leverancier niet meer
verplicht tot het herstellen van eventuele fouten in de oude versie en
tot het verlenen van ondersteuning met betrekking tot een oude
versie. Voor het ter beschikking stellen van een versie met nieuwe
mogelijkheden en functies kan leverancier van cliënt verlangen dat deze een nieuwe overeenkomst met leverancier aangaat en dat voor de
terbeschikkingstelling een nieuwe vergoeding wordt betaald.
26.5 Indien cliënt niet gelijktijdig met het aangaan van de overeenkomst tot terbeschikkingstelling van de programmatuur een onderhoudsovereenkomst met leverancier is aangegaan, kan leverancier niet
gehouden worden op een later moment alsnog een onderhoudsovereenkomst aan te gaan.
26.6 Bij gebreke van een uitdrukkelijk overeengekomen factureringsschema zijn alle bedragen die betrekking hebben op onderhoud van
programmatuur voor aanvang van de onderhoudsperiode verschuldigd.
27. Programmatuur van toeleverancier
27.1 Indien en voor zover leverancier programmatuur van derden aan
cliënt ter beschikking stelt, zullen, mits dat door leverancier schriftelijk
aan cliënt is meegedeeld, voor wat betreft die programmatuur de voorwaarden van die derden van toepassing zijn met terzijdestelling van
het bepaalde in deze voorwaarden. Cliënt aanvaardt de bedoelde voorwaarden van derden. Deze voorwaarden liggen voor cliënt ter inzage
bij leverancier en leverancier zal deze voorwaarden aan cliënt op zijn
verzoek kosteloos toezenden. Indien en voor zover de bedoelde voorwaarden van derden in de verhouding tussen cliënt en leverancier om
welke reden dan ook geacht worden niet van toepassing te zijn of
buiten toepassing worden verklaard, geldt het bepaalde in deze
algemene voorwaarden onverkort.
VERKOOP VAN APPARATUUR
De in dit hoofdstuk “Verkoop van apparatuur” vermelde bepalingen
zijn, naast de Algemene Bepalingen uit deze algemene voorwaarden,
van toepassing indien leverancier apparatuur aan cliënt verkoopt. Voor
zover de strekking van de navolgende bepalingen zich daar niet tegen
verzet zijn onder het begrip ‘apparatuur’ tevens losse onderdelen van
apparatuur begrepen.
28. Selectie van apparatuur, aflevering en risico
28.1 Cliënt draagt het risico van de selectie van de gekochte apparatuur. Leverancier staat er niet voor in dat de apparatuur geschikt
is voor het door cliënt beoogde gebruik, tenzij in de schriftelijke
koopovereenkomst tussen partijen de gebruiksdoeleinden duidelijk en
zonder voorbehoud zijn gespecificeerd.
28.2 De door leverancier aan cliënt verkochte apparatuur zal aan cliënt
worden afgeleverd op de plaats van het magazijn van leverancier.
Slechts indien dit schriftelijk is overeengekomen, zal leverancier de aan
cliënt verkochte apparatuur afleveren of doen afleveren op een door
cliënt aan te wijzen plaats. Leverancier zal cliënt zo mogelijk tijdig vóór
de aflevering in kennis stellen van het tijdstip waarop hij of de
ingeschakelde vervoerder voornemens is de apparatuur af te leveren.
De door leverancier aangegeven aflevertijden zijn steeds indicatief.
28.3 Aflevering van apparatuur geschiedt op de overeengekomen
plaats tegen de overeengekomen koopprijs. Tenzij uitdrukkelijk anders
overeengekomen, zijn in de koopprijs van de apparatuur niet begrepen
de kosten van vervoer, verzekering, takel- en hijswerk, inhuur van tijdelijke voorzieningen e.d..
28.4 Het risico van verlies, diefstal en beschadiging van de apparatuur
gaat over op cliënt bij aflevering aan cliënt. Indien ten behoeve van de
aflevering, al dan niet op verzoek of instructie van cliënt, gebruik wordt
gemaakt van een vervoerder, gaat het risico van verlies, diefstal en
beschadiging van de apparatuur echter reeds over op cliënt op het
moment van afgifte van de apparatuur aan de vervoerder.
28.5 Leverancier zal de apparatuur verpakken volgens de bij hem
geldende gebruikelijke maatstaven. Indien cliënt een bijzondere wijze
van verpakking verlangt, zullen de daaraan verbonden meerkosten
voor zijn rekening zijn. Cliënt zal met verpakkingen die vrijkomen bij
de door leverancier geleverde producten, handelen op een wijze die in
overeenstemming is met de daarvoor geldende overheidsvoorschriften.
Cliënt vrijwaart leverancier voor aanspraken van derden wegens nietnaleving van dergelijke voorschriften.
29. Omgevingseisen en installatie
29.1 Cliënt draagt zorg voor een omgeving die voldoet aan de door
leverancier in voorkomend geval gespecificeerde vereisten voor de
apparatuur (bijv. betreffende temperatuur, luchtvochtigheid, technische
omgevingseisen e.d.).
29.2 Indien partijen dit schriftelijk uitdrukkelijk zijn overeengekomen,
zal leverancier de apparatuur installeren of laten installeren. In de
eventuele verplichting tot installatie van apparatuur door leverancier is
niet inbegrepen de verplichting tot het installeren van programmatuur
of tot het uitvoeren van dataconversie.
29.3 Indien leverancier zich heeft verbonden tot installatie zal cliënt
vóór aflevering van de apparatuur een passende installatieplaats met
alle noodzakelijke faciliteiten, zoals bekabeling en telecommunicatiefaciliteiten, ter beschikking stellen en alle voor de installatie noodzakelijke instructies van leverancier opvolgen.
29.4 Cliënt zal leverancier voor de uitvoering van de noodzakelijke
werkzaamheden toegang verlenen tot de plaats van installatie
gedurende de normale werkdagen en -uren van leverancier.
30. Garantie
30.1 Leverancier zal zich er naar beste vermogen voor inspannen
eventuele materiaal- en fabricagefouten in de apparatuur, alsmede in
onderdelen die door leverancier in het kader van garantie of onderhoud
zijn geleverd, binnen redelijke termijn kosteloos te herstellen indien
deze binnen een periode van drie maanden na aflevering gedetailleerd
omschreven bij leverancier zijn gemeld. Indien herstel naar het redelijk
oordeel van leverancier niet mogelijk is, herstel te lang gaat duren of
als aan herstel onevenredig hoge kosten zijn verbonden, is leverancier
gerechtigd de apparatuur kosteloos te vervangen door andere, soortgelijke maar niet noodzakelijkerwijs identieke, apparatuur.
Dataconversie die noodzakelijk is als gevolg van herstel of vervanging
valt buiten de garantie. Alle vervangen onderdelen worden eigendom
van leverancier. De garantieverplichting vervalt indien de materiaal- of
fabricagefouten geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van onjuist,
onzorgvuldig of ondeskundig gebruik, van buiten komende oorzaken
zoals brand- of waterschade, of indien cliënt zonder toestemming van
leverancier wijzigingen in de apparatuur of in de onderdelen die door
leverancier in het kader van garantie of onderhoud zijn geleverd,
aanbrengt of doet aanbrengen. Leverancier zal een zodanige toestemming niet op onredelijke gronden onthouden.
30.2 Werkzaamheden en kosten van herstel buiten het kader van deze
garantie zullen door leverancier in rekening worden gebracht conform
zijn gebruikelijke tarieven.
30.3 Leverancier heeft geen verplichting inzake herstel voor fouten die
na afloop van de in artikel 30.1 bedoelde garantieperiode zijn gemeld,
tenzij tussen partijen een onderhoudsovereenkomst is afgesloten welke een zodanige plicht tot herstel omvat.
31. Apparatuur van toeleverancier
31.1 Indien en voor zover leverancier apparatuur van derden aan cliënt
levert, zullen, mits dat door leverancier schriftelijk aan cliënt is meegedeeld, voor wat betreft die apparatuur de voorwaarden van die derden
van toepassing zijn, met terzijdestelling van de daarvan afwijkende
bepalingen in deze voorwaarden. Cliënt aanvaardt de bedoelde voorwaarden van derden. Deze voorwaarden liggen voor cliënt ter inzage
bij leverancier en leverancier zal deze aan cliënt kosteloos op zijn
verzoek toezenden. Indien en voor zover de bedoelde voorwaarden van
derden in de verhouding tussen cliënt en leverancier om welke reden
dan ook geacht worden niet van toepassing te zijn of buiten toepassing
worden verklaard, geldt het bepaalde in deze algemene voorwaarden
onverkort.
ONDERHOUD VAN APPARATUUR
De in dit hoofdstuk “Onderhoud van apparatuur” vermelde bepalingen
zijn, naast de Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden,
van toepassing indien leverancier en cliënt een overeenkomst voor
onderhoud van apparatuur hebben gesloten.
32. Duur van de onderhoudsverplichting
32.1 De overeenkomst voor onderhoud van apparatuur wordt aangegaan voor de tussen partijen overeengekomen duur, bij gebreke
waarvan een duur van één jaar geldt.
32.2 De duur van de overeenkomst wordt telkenmale stilzwijgend voor
de oorspronkelijke periode verlengd, tenzij cliënt of leverancier de
overeenkomst schriftelijk beëindigt met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden voor het einde van de betreffende periode.
33. Onderhoud
33.1 De inhoud en omvang van de door leverancier te leveren onderhoudsdiensten en de eventueel bijbehorende serviceniveaus zullen in
een schriftelijke overeenkomst tussen partijen worden vastgelegd. Bij
gebreke daarvan is leverancier verplicht zich ervoor in te spannen naar
beste vermogen storingen die naar behoren door cliënt bij leverancier
zijn gemeld, binnen een redelijke termijn te verhelpen. Onder ‘storing’
wordt in dit hoofdstuk verstaan het niet of niet zonder onderbreking
voldoen aan de door leverancier schriftelijk uitdrukkelijk kenbaar
gemaakte specificaties van de apparatuur. Van een storing is alleen
sprake indien cliënt deze kan aantonen en deze kan worden gereproduceerd.
33.2 Het onderhoud wordt verricht tijdens de bij leverancier geldende
werkdagen en werkuren.
33.3 Leverancier behoudt zich onder meer het recht voor om zijn
onderhoudsverplichtingen op te schorten voor de tijd dat zich op de
plaats van de opstelling van de apparatuur omstandigheden voordoen
die, naar het oordeel van leverancier, risico’s ten aanzien van de veiligheid of gezondheid van medewerkers van leverancier met zich
meebrengen.
33.4 Leverancier draagt zorg voor het actueel houden van zijn expertise
omtrent de apparatuur. Leverancier zal alle relevante gegevens
omtrent de aan de apparatuur verrichte werkzaamheden registreren
en vastleggen in zijn administratie. Leverancier zal cliënt op eerste
verzoek inzage verschaffen in de aldus vastgelegde gegevens.
33.5 Vervanging van onderdelen geschiedt indien dit naar het oordeel
van leverancier noodzakelijk is om storingen te herstellen of te voorkomen. De vervangen onderdelen worden c.q. blijven eigendom van
leverancier.
34. Onderhouds- en gebruiksvoorwaarden
34.1 Cliënt zal, onmiddellijk na het optreden van een storing aan de
apparatuur, leverancier daarvan in kennis stellen door middel van een
door een ter zake kundige medewerker van cliënt opgestelde gedetailleerde omschrijving van de storing. Cliënt is gehouden het personeel
van leverancier of door leverancier aangewezen derden toegang te verschaffen tot de plaats van de apparatuur, alle overige noodzakelijke
medewerking te verlenen en de apparatuur aan leverancier ten behoeve
van de onderhoudswerkzaamheden ter beschikking te stellen.
34.2 Op verzoek van leverancier zal een ter zake kundige werknemer
van cliënt voor raadpleging bij onderhoudswerkzaamheden aanwezig
zijn. Cliënt heeft het recht bij alle ten behoeve van cliënt uit te voeren
werkzaamheden aanwezig te zijn.
34.3 Cliënt is bevoegd niet door leverancier geleverde apparatuur en
systemen op de aan client verkochte apparatuur aan te sluiten en daarop niet door leverancier geleverde programmatuur te installeren. De
kosten van het onderzoeken en verhelpen van storingen die voortvloeien
uit het aansluiten van niet door leverancier geleverde apparatuur of uit
het installeren van niet door leverancier geleverde programmatuur, zijn
voor rekening van cliënt.
34.4 Indien het naar het oordeel van leverancier voor het onderhoud
van de apparatuur nodig is dat de verbindingen van de apparatuur met
andere systemen of apparatuur worden getest, zal cliënt deze andere
systemen of apparatuur alsmede de desbetreffende testprocedures en
informatiedragers ter beschikking van leverancier stellen.
34.5 Bij onderhoudswerkzaamheden benodigd testmateriaal dat niet
tot de normale outillage van leverancier behoort, dient door cliënt ter
beschikking te worden gesteld.
34.6 Cliënt draagt zorg voor de technische, ruimtelijke en telecommunicatievoorzieningen die nodig zijn om de apparatuur te laten functioneren. Het onderhoud strekt zich uitdrukkelijk niet over voornoemde
voorzieningen en aansluitingen uit.
34.7 Cliënt draagt het risico van verlies, diefstal of beschadiging van de
apparatuur gedurende de periode dat leverancier deze onder zich heeft
voor de onderhoudswerkzaamheden. Het wordt aan cliënt overgelaten
dit risico te verzekeren. Alvorens de apparatuur aan leverancier voor
onderhoud aan te bieden draagt cliënt er zorg voor dat van alle in de
apparatuur vastgelegde programmatuur en data een deugdelijke en
volledige reservekopie is gemaakt.
34.8 Leverancier aanvaardt geen onderhoudsverplichtingen voor apparatuur die niet in Nederland is opgesteld, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk
anders overeengekomen.
34.9 Bij gebreke van een overeengekomen factureringsschema zijn alle
bedragen die betrekking hebben op onderhoud van apparatuur bij
aanvang van de onderhoudsperiode verschuldigd.
35. Uitsluitingen
35.1 Werkzaamheden wegens het onderzoek of herstel van storingen
die voortvloeien uit onoordeelkundig gebruik van de apparatuur of van
buiten komende oorzaken, zoals gebreken in communicatielijnen of in
spanningsvoorziening, of koppelingen met c.q. gebruikmaking van
apparatuur, programmatuur of materialen welke niet onder de
overeenkomst vallen, behoren niet tot de verplichtingen van leverancier
op grond van de overeenkomst, en zullen cliënt apart in rekening
worden gebracht tegen de gebruikelijke tarieven.
35.2 In de onderhoudsprijs zijn niet begrepen:
• het vervangen van verbruiksartikelen zoals onder andere magnetische opslagmedia, en inktlinten;
• de vervangingskosten van onderdelen alsmede onderhoudsdiensten
voor het herstel van storingen die geheel of gedeeltelijk zijn veroorzaakt door pogingen tot herstel door anderen dan leverancier;
• werkzaamheden ten behoeve van gedeeltelijke of algehele revisie der
apparatuur;
• modificaties aan apparatuur;
• verplaatsing, verhuizing, herinstallatie van apparatuur of werkzaamheden ten gevolge hiervan.